Mazda: företagets historia

Mazdas huvudkvarter i Hiroshima, Japan

Nedan följer en kort redogörelse för företagets och dess produkters utveckling sedan starten för ett sekel sedan. Naturligtvis kan vi inte är redogöra för precis allt, eftersom t.ex. antalet bilmodeller som Mazda har tillverkat genom åren är minst sagt stort. Därtill ligger här fokus primärt på personbilstillverkningen, eftersom just personbilarna är det som vi här på Mazda Passion Sweden hyser vår passion för. 🙂 Andra typer av fordon har därför i huvudsak, men inte helt, utelämnats. Därutöver: För mer detaljerad information om respektive modell som här har inkluderats, vänligen se under menyn Om Mazda där både historiska modeller och modeller som är i produktion finns beskrivna.

1920–50-talet: kork, gevär, två- och trehjulingar

Företagets verksamhet inleddes under namnet Toyo Cork Kogyo Co., Ltd, grundades i Hiroshima, Japan, den 30 januari 1920 och med Shinhachi Kaizuka som den första VD:n. De första åren kretsade verksamheten kring tillverkning av korkprodukter. Sedermera övergick företaget till tillverkning av maskindelar år 1929 — med Jujiro Matsuda som företagets andra VD vid rodret sedan 1921 — och namnet hade dessförinnan kortats ned till Toyo Kogyo Co., Ltd. Innan 1920-talet var över hann man dock ta fram sin första motor, en 250 kubiks tvåtaktare.

År 1930 togs sex prototyper till en motorcykel fram och innan året var till ända vann företaget sin första tävlingsseger i ett race i samband med en minneshögtid för krigsoffer, Hiroshimas Shokon-sai. Året därpå lanserades Mazda-Go, en slags tuk-tuk som bland annat senare kom att tjäna den japanska armén under Andra världskriget. Under resten av 1930-talet lanserades flera olika modeller av trehjuliga fordon, och 1936 utmärkte sig företaget genom att låta fem Mazda-Go ingå i en karavan som tog sig de 2 700 kilometrarna mellan Kagoshima och Tokyo på 25 dagar. En bedrift som blev så omtalad att den bidrog till en boom av dylika evenemang i Japan.

Under Andra världskriget producerade Toyo Kogyo utöver fordon t.ex. vapen för den japanska militären, framför allt gevär. Vid krigsslutet 1945 klarade sig turligt nog tillverkningsanläggningarna förhållandevis väl undan USA:s kärnvapenattack på Hiroshima, och i slutet av året kunde man återuppta tillverkningen av trehjulingar. Resten av 1940-talet fokuserades framför allt på utveckling och tillverkning av sådana.

År 1950 tillverkades det första fyrhjuliga tillika Jeep-liknande fordonet, Mazda CA. Resten av årtiondet tillägnades dock trehjulingarnas utveckling och tillverkningen skedde i en strid ström, sedan 1951 under ledning av den tredje VD:n Tsuneji Matsuda. Det skulle dock dröja ända till 1959 innan ersättaren till Mazda-Go kom, Mazda K360. Mazda-Go lades ned året därefter. Men innan 1950-talet var till ända hann företaget med att lansera minst ännu en trehjuling — Mazda T600.

Detta bildspel kräver JavaScript.

1960–70-talet: de första personbilarna; export; samarbete med KIA, NSU, Citroën, Ford och Nissan; wankelmotorn

Mazda blev namnet på företaget först år 1984, även om varje bil som företaget dittills tillverkat hade behäftats med det namnet. Den första modellen hettet Mazda R360 och introducerades 1960, en tvåcylinders coupé av typen Kei — en japansk kategori småbilar. År 1962 följdes den av Mazda P360 Carol, företagets första bil för fyra personer som producerades t.o.m. 1970, samt därefter Mazda Carol 600.

Export till andra länder inleddes 1964 till USA och till Europa 1967. Vid den tiden tecknades också ett tekniskt samarbetsavtal med KIA Motors Corp. År 1972 passerades 5-miljonersstrecket i antal tillverkade fordon och den under 1960-talet utvecklade wankelmotorn hade en god del i framgångarna. Motorn kom ur ett samarbete med tyska NSU (NSU Ro 80) och franska Citroën (Citroën GS Birotor) under åren 1967–77, och var för Mazdas vidkommande i produktion t.o.m. 2012. Detta medan såväl NSU som Citroën hamnade på ruinens brant under tidigt 70-tal, då deras stora satsningar på konceptet inte kunde ge någon vidare payback på grund av wankelmotorns alltför höga bränsleförbrukning i samband med oljekrisen. Den första Mazda-modellen med wankelmotor blev Mazda Cosmo Sport, som presenterades vid Tokyo Motor Show 1964 och som kom i produktion under 1967.

I övrigt bestod Mazdas modellprogram under 1960-talet av bl.a. Mazda Familia — även kallad 800 och 1000 och som sedermera i huvudsak gick under beteckningen Mazda 323 — som var formgiven av Giorgetto Giugiaro (då verksam vid Carrozerria Bertone) och hade konventionell motor. Mazda Luce 1500/1800 var ytterligare en tidstypiskt vacker skapelse som kom ur Giugiaros hand och som begåvades med Mazdas första lite större konventionella motorer vid introduktionen 1966. Dessa följdes upp 1969 av den stiliga och wankelförsedda coupén Luce R130.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Innan 1960-talet var till ända bildade Mazda tillsammans med Ford och Nissan det gemensamma företaget JATCO — Japan Automatic Transmission Company. I början av 1970-talet etablerades försäljningskontor i staten Washington och exporten till USA började ta bättre fart. Den första bilmodellen som såg dagens ljus under det nya decenniet var Mazda Capella, som med en konventionell 1,5 alternativt 1,6 och senare (i USA) 1,8 liters motor internationellt fick beteckningen 616 (618 i USA). En wankelmotorförsedd Capella Rotary-version följde snart, vilken internationellt kom att betecknas Mazda RX-2. Den andra generationen av Capella-serien (1978–82) kom att få den internationella beteckningen Mazda 626, i sedan- respektive coupéversion, och hade som regel (beroende på marknad) en 1,6 alternativt 1,8 eller 2-liters konventionell motor. År 1971 introducerades Grand Familia-serien, som fick den internationella beteckningen 808 resp. 818 (beroende på marknad), hade konventionella motorer och som fanns i sedan-, coupé- och herrgårdsvagnsutförande. Med wankelmotor fick modellen beteckningen Savanna på den japanska hemmamarknaden, medan RX-3 blev den internationella modellbeteckningen.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Med början år 1979 köpte Ford upp en tredjedel av Mazda och verksamhetsmässigt ledde det till att Mazda bistod Ford med ingenjörsinsatser vid småbilstillverkning och med kunskaper om lean-tillverkning, medan Ford bistod Mazda med know-how inom ekonomi och marknadsföring. Vid den tiden passerade Mazda 10-miljonersstrecket i antal tillverkade bilar.

1980–90-talet

[Fortsätt här med utvecklingen under 1980–90-talet]

2000-talet: Ford drar sig ur

Samarbetet med Ford avslutades helt år 2010, efter att Ford först minskat sitt aktieinnehav i Mazda till 13 procent år 2008. Detta som en följd av den ekonomiska regressionen vid den tiden, pådrivet av Kinas ekonomiska uppsving och lyckosamma export. I och med försäljningen av aktier fick Ford tillgång till inte mindre än 540 miljoner friska dollar, att tillföra sin egen kärnverksamhet för att kunna konkurrera med GM på främst den kinesiska marknaden. En försäljning som efter ett totalt 37 år långt praktiskt samarbete kunde ses som en kalldusch för Mazdas ledning. Dock mottogs beskedet med ett lugn och en tillförsikt av VD:n Takashi Yamanouchi, som såg det som en möjlighet för Mazda att med ett gott självförtroende slippa inflytandet från Ford och gå sin egen väg.

Källor:

Vill du stöda Juura.se?

Varje litet bidrag betyder så mycket för den vidare utvecklingen av webbplatsen och de aktiviteter som kan förknippas med den. Om du tycker att det jag gör här på Juura.se tillför dig något väsentligt skulle jag med stor tacksamhet gärna se dig som min patron!

Become a Patron!

Ett annat sätt som du kan stöda Juura.se på är genom att förse dig med min bok Från foten av Tibidabo till Vyšehrad: På resa i en introvert högkänslig mans själ.

Från foten av Tibidabo
Trevlig läsning tillönskas!

Om Jonaz Juura 484 Articles
Jag är upphovsman för och redaktör på juura.se samt skriver här artiklar och blogginlägg i ämnen som intresserar mig -- företrädesvis om självkännedom (t.ex. HSP, MBTI, enneagrammet och andlighet) men också om mer "värdsliga ting" som kretsar kring t.ex. aktuella samhällsfrågor, kultur och arbetsliv.

Bli den förste att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*