Henningsson, J., Johanson, U. & Almqvist, R. (2010). Två sidor av samma mynt. Hur tänker finansmarknadens aktörer och varför är det så svårt att kommunicera om icke-materiella resurser? Arbetsrapport 2010:2 i serien Studies in Social Sciences vid Mälardalens högskola.
Abstract
Det projekt som vi redogör för i den här rapporten är ett led i enspännande och samhällsrelevant internationell forskning, delvispådriven av olika regeringar och mellanstatliga organisationer avseenderedovisning, styrning och kommunikation av icke-materiellaresurser som t.ex. kompetens, kundrelationer och miljöfrågor.
Forskningen inom området kan sägas ha startat under 1980-talet och tog ordentlig fart i mitten av 1990-talet. Det var dock först i början av 2000-talet som intresset för forskning kring kapitalmarknadskommunikation vaknade på riktigt allvar, troligen bl.a. som en följd avaktiemarknadens volatilitet.
Vår tes i skriften är att sociala skillnader mellan olika aktörer måste beaktas vid kommunikationen mellan företag och finansmarknad. Informationen tolkas på olika sätt beroende på vilken social kulturman tillhör. Man kan säga att de olika tolkningarna speglar ”två sidorav samma mynt”.
Bli den förste att kommentera