Sundbom, L. & Sidebäck, G. (2008). Utbildningssamhällets underklass? En registerstudie om unga vuxna med låg utbildning. Forskningsrapport 2008:4 i serien Studies in Social Sciences vid Mälardalens högskola.
Abstract
Dagens ungdomar förväntas skaffa sig en betydligt högre utbildning än den som den obligatoriska nioåriga grundskolan ger för att kunna klara sig bra i livet. Hur skall de annars kunna få ett intressant och utvecklande arbete, som också ger en någorlunda hygglig inkomst, ja, ett arbete överhuvudtaget? Vi lever ju i ett samhälle där kunskap och utbildning sägs vara nyckeln till framgång.
Men vi lever också i ett samhälle där många ungdomar i varje årskull misslyckas med att erövra denna nyckel. Som lågutbildade unga vuxna har de att möta utbildningssamhällets utmaningar med enbart en mer eller mindre skral grundskoleutbildning i bagaget. Vilka är de? Vad har de för bakgrund? Vad gör de? Hur går det för dem?
I Utbildningssamhällets underklass? presenteras en analys av de lågutbildade unga vuxnas situation baserad på riksomfattande longitudinella registerdata. Den ger en ingående bild av omfattningen och konsekvenserna av den ”utslagning” från utbildningssystemet som pågått i många år och som berör många tusen ungdomar i varje årskull.
Bli den förste att kommentera