Ekermo, M. & Zovko, D. (2007). Att utbilda vävare och bygga vävstolar samtidigt: Utvärdering av Sveriges kommuners och landstings metodutvecklingsarbete med case management för människor med dubbla diagnoser. Arbetsrapport 2007:1 i serien Studies in Social Sciences vid Mälardalens högskola.
Abstract
Under hösten 2005 inledde Sveriges Kommuner och Landsting ett metodutvecklingsarbete inriktat på målgruppen människor med så kallade dubbeldiagnoser eller samsjuklighet, det vill säga svåra psykiska problem och missbruk. Metoden som skulle införas i tre landsting med samarbetande kommuner var case management, en teambaserad behandlingsmodell med en så kallad case manager som spindeln i nätet. Denna rapport utgör en delrapport i en utvärdering av metodutvecklingsarbetet och summerar processen och uppnådda resultat fram till årsslutet 2006.
Förutom teoribildning om case management och implementerings- och programteori skildrar rapporten både klienters och case managers egna erfarenheter av det nya arbetssättet. Rapporten belyser de parallella processer som arbetet med att utveckla och implementera case management innebär: samtidigt med utbildningen av case managers behöver strukturer byggas för samverkan mellan socialtjänsten, psykiatrin, beroendevården med flera organisationer, vilket krävs för att metoden ska fungera.
Bli den förste att kommentera